Siltalassa kurkisteltiin vuoden tauon jälkeen taas muiden kustantamoiden tulevan syksyn tarjontaa! Tässä poimintamme syksyn 2023 sadosta.
Kustantaja Touko Siltala
Heini Junkkaala: Pirkko Saisio – Sopimaton (WSOY)
Kiehtovaa! Saision läheisen kollegan kirjoittama perusteellinen elämäkerta Suomen kirjallisuuden seuraavasta nobelistista. Tämän olisin voinut kustantaa itsekin.
Annie Ernaux: Tapaus, Nuori mies (Gummerus, suom. Lotta Toivanen)
Kaksi kirkasta muistelmakirjaa, joilta odotan samaa viileää intensiteettiä ja havainnon tarkkuutta kuin Vuodet-teokselta.
Vimmaa ja voimaa. Suomen Teiniliitto ja yhteiskunta 1939 – 1983. (Teos)
Vihdoinkin: Kimmo Rentolan luotsaaman tutkijaryhmän teos maamme suurimmasta ja vaikutusvaltaisimmasta nuorisojärjestöstä. Pakollista luettavaa kaikille 60- ja 70-luvulla koulua käyneille.
**********
Toimituspäällikkö Sari Rainio
Iida Turpeinen: Elolliset (esikoisromaani, S&S)
Koska rakastuin aikoinaan Bea Uusman tietoteokseen Naparetki – Minun rakkaustarinani, kiinnostuin heti Turpeisen Elolliset-romaanista – ollaanhan tässäkin pohjoisella tutkimusretkellä kauan sitten. Tuntuu myös kiehtovalta ajatukselta päästä seuraamaan kolmen vuosisadan läpi harvinaisen merinisäkkään kohtaloa, joka johtaa lopulta 1950-luvun Helsinkiin ja luonnontieteelliseen museoon, kunnostettavan luurangon äärelle.
Emma Cline: Vieras (Otava, suom. Cristina Sandu)
Pidin paljon Emma Clinen esikoisromaanista Tytöt ja odotan nyt kovasti, mitä vahvojen tunnelmien ja tarkkojen henkilökuvien mestari saa irti Vieraan vähän hyytävältäkin kuulostavasta tematiikasta: nuoresta naisesta, joka sulautuu rikkaiden joukkoon, esittää täydellisen roolin ja kadotessaan jättää jälkeensä suurta tuhoa.
Tomi Kontio: Tunturin luokse, rakkaan (Teos)
Tomi Kontion 30-vuotista taiteilijauraa juhlistava runokokoelma on merkkitapaus. Teos-kustantamon katalogissa sanotaan: ”Kontion runot kantavat valtavaa painoa näennäisen keveästi.” Siinä on yksi syy, miksi Kontion runot erityisesti puhuttelevat.
Kaksi bonusta:
Neiti Marplen jäljillä (WSOY, suom. Saara Pääkkönen)
Miten Agatha Christietä ala-asteikäisestä palvonut ihminen voisi olla kiinnostumatta siitä, miten neiti Marple käyttäytyy esimerkiksi Elly Griffithsin tai Val McDermidin komennossa?
J. R. R. Tolkien: Taru Sormusten Herrasta (WSOY, suom. Kersti Juva)
Yksi taianomaisimmista tarinoista koskaan Kersti Juvan uudelleen tarkistamana suomennoksena. Vastustamaton.
*********
Kustannustoimittaja Antti Arnkil
Henriikka Tavi: Remu (Teos)
“Runokokoelman keskiössä on Remu Martikainen, sekarotuinen 12-vuotias koirayksilö ja perheenjäsen.” Kirjan idea kuulostaa kiehtovalta ja hellyttävältä. Odotan kiinnostuksella, mitä kielen rajaseutuja tutkinut runoilija ja ekologisista kysymyksistä hyvin kartalla oleva ajattelija kirjoittaa muunlajisesta läheisestä.
Petri Tamminen: Urheilijaelämää (Otava)
Vääksyläisellä lentopalloilijalla on kirjasta toiseen upea lause. Uskollisena fanina voin luottaa siihen, että Tamminen pelaa oman pelin ja katsoo mihin se riittää.
J. R. R. Tolkien: Taru Sormusten herrasta (WSOY)
Mainiota, että mestarisuomentaja Kersti Juva on palannut klassikon ääreen 50 vuotta kokeneempana. En ole lapsuuteni jälkeen Tolkienin teosta lukenut, mutta nyt voisi olla hyvä aika ottaa kirja uudestaan haltuun vaikka kuopuksen kanssa, kun kaikki Potterit on kohta luettu.
*********
Toimitusjohtaja Arto Forstén
Jari Kupila: Urheilun sisällissota 1918 (Minerva)
Urheiluun liittyvä historia on omalla lukulistalla aina korkealla, tämä ei tee poikkeusta. Kiinnostava vastakkainasettelu herättää kuvauksessa mielenkiinnon, kutsuu lukemaan ja oppimaan lisää. Odotan kovasti.
Heini Junkkaala: Pirkko Saisio – Sopimaton (WSOY)
Odotettavissa kirja täynnä vauhtia ja vaikka millaisia tilanteita…
Jonna Björstjärna: Kummitusjuna (WSOY)
Kohtalaisella varmuudella tulee olemaan perheessä luetuin kirja, odotukset ovat korkealla. Asetelma ja palaset ovat tässä kohdallaan. Ei täsmällisempää kirjaa voisi tähän talouteen tilata. Pakko-ostos!
*********
Kustannustoimittaja Johanna Haakana
EIisa Turpeinen: Elolliset (S&S)
Esikoisromaanin, joka maalaa kuvan yhden eläinlajin historiasta läpi kolmen vuosisadan ja käsittelee tiedettä ja taidetta sekä ihmisen ja eläimen suhdetta, täytyy olla jotain poikkeuksellisen hienoa.
Lydia Millet: Lasten raamattu (S&S, suom Arto Schroderus)
“Unohdettujen lasten kollektiivisesta näkökulmasta kerrottu kuvaus sukupolvien välisestä kuilusta ja samalla jylhä allegoria ilmastokriisistä ja luontokadosta” ja ”Raamatullisia myyttejä uudelleenkirjoittava teos” – tämä kirja kuulostaa yksinkertaisesti vastustamattomalta. Ja jos sen vielä luvataan olevan Elisabet Stroutin ja Rachel Cuskin ystävien valinta, on tämä suorastaan pakko lukea.
Heini Junkkaala: Pirkko Saisio – Sopimaton (WSOY)
Tarvitseeko tätä edes perustella.
********
Kustannustoimittaja Saku Siltala
Jorge Luis Borges: Kertomukset (Teos)
Klassikkojärkäle huippusuomentaja Anu Partaselta.
Katja Hoyer: Muurin takana. Itä-Saksan historia 1949–1990 (Atena)
DDR:n historiaa etenkin kansalaisten arkipäivän kautta kerrottuna.
Philip Teir: J&B. Scener ur ett skenäktenskap (Schildts & Söderströms)
Viimeistä sanaa Jörn Donnerista ei ole sanottu.
***********
Myyntipäällikkö Veijo Kekäläinen
Heini Junkkaala: Pirkko Saisio – Sopimaton (WSOY)
Vuoden odottelun jälkeenkin tämä elämäkerta on yhä ykkösenä listallani. Loistelias Passio sytytti palaamaan Saision häikäisevän uran aiempiin teoksiin. Hienoa, että nyt tarjoutuu mahdollisuus lukea, millaisesta elämäntarinasta kumpuaa kaikki se viisaus ja nerokkuus, joka on luonut keskeistä ja kestävintä kotimaista nykykirjallisuutta, niin proosaa kuin draamaakin.
Martti Anhava: Pientä, keskikokoa ja suurta (Otava)
Martti Anhavan esseet ovat aina olleet nautittavia lukukokemuksia. Sama pätee varmasti tähän uusimpaankin kokoelmaa
Jorge Luis Borges: Kertomukset (suom. Anu Partanen, Teos)
Aikoinaan aluksi hämmentäneenkin Haarautuvien polkujen puutarhan rinnalle on etenkin viime vuosina saatu lisää Borgesia suomeksi. Koko novellituotanto Anu Partasen suomennoksena on ehdottomasti ohittamaton tapaus.
**********
Äänikirjatuottaja Sylvikki Siltala
Leena Virtanen & Sanna Pelliccioni: Tove! Tove Janssonin matka vapauteen ja maailman ääriin (Teos)
Tove on aina relevantti!
Aino Vähäpesola: Suurenmoinen epävire (Kosmos)
Vähäpesolan esikoinen oli erittäin hyvä.
Ágota Kristóf: Kolmas valhe (Tammi)
Tämän trilogian ensimmäinen osa on mielenpainuvinta, mitä olen hetkeen lukenut, joten epäilemättä myös tämä kolmas.
**********
Tiedotuspäällikkö Reetta Ravi
Agneta Rahikainen: Edith Södergran – elämä (S&S)
Kirjailijaelämäkerrat ovat aina kiinnostavia, ja nyt on käsillä vieläpä todellisen klassikon elämä.
Emma Cline: Vieras (Otava)
Clinen Tytöt oli vähäeleinen, mutta vahva romaani.
Andrei Kurkov: Harmaat mehiläiset (Otava)
Ukrainan kriisin alkuvaiheista ilmeisen kiinnostavasti romaanin keinoin.